15.05.2015.

Kvartalni Medijametar - Analiza štampanih medija u Srbiji

Vesti

Kvartalni Medijametar - Analiza štampanih medija u Srbiji

Danas je u Press centru TANJUG održana konferencija za štampu na kojoj je predstavljen prvi broj časopisa “Kvartalni Medijametar – Analiza štampanih medija u Srbiji”. Jedan od urednika Nikola Samardžić istakao je da je ovaj projekat pokrenut usled nedostatka statističkih podataka i činjenice o štampanim medijima u Srbiji.

Foto: Tanjug

"Medijametar je istraživački naučno-stručni projekat koji analizama vrednosnih stavova i analizama diskursa prati štampane medije u Srbiji. Namenjen je unapređenju profesionalnih i etičkih standarda medijskog izveštavanja i analiza. Izveštaj je naučna i stručna podrška svim učesnicima javne politike, medijima, vlasti, opoziciji, analitičarima i javnosti", istakao je Samardžić.

Velimir Ćurgus Kazimir se osvrnuo na loše stanje u srpskim medijima. Ćurgus je naglasio da usled takvog stanja, novinari nemaju mogućnost za usavršavanje i specijalizovanje za teme od značaja, što za posledicu ima umanjen kvalitet medijskog izveštavanja.

Foto: Tanjug

Metod i uzorak predstavile su metodološkinje istraživanja Isidora Jarić i Danica Laban, koje su naglasile da je metodologija sačinjena u skladu sa najvišim naučnim standardima i dodale da je rezultat Medijametra baza podataka koju svi učesnici u javnom životu mogu koristiti pri analizi medija u Srbiji.

Foto: Tanjug

Rezultati istraživanja dati su u 55 tabela koje prikazuju distribuciju tema i aktera tekstova, njihov vrednosni kontekst i učestalost pojavljivanja. Pored štampanog izdanja, rezultati su dostupni i na internet stranici www.medijametar.rs na srpskom i engleskom jeziku.

Između ostalog, ovo istraživanje pokazalo je da:

  • Najobjektivniji pristup, bez vrednosnog konteksta ima list Danas dok je najviše vrednosno obojen list Alo!
  • Najveći broj tekstova na naslovnicama ima Aleksandar Vučić (446), dvostruko vise od prvog sledećeg aktera. Najviše tekstova o Vučiču bilo je u listu Danas (95), a najmanje tekstova u listu Informer (40)
  • Najveći broj negativnih tekstova na naslovnicama imao je Tomislav Nikolić (40)
  • Od opozicionih lidera najbolje je predstavljen Boris Tadić (7,46% negativnih tekstova), a najlošije Čedomir Jovanović (25% negativnih tekstova)
  • Od inostranih aktera najviše pozitivnih i neutralnih tekstova imaju Aleksis Cipras (96,78%) i Vladimir Putin (96,78%), a najviše negativnih Kolinda Grabar Kitarović (16%)

Autor diskurzivne analize Dejan Vuk Stanković istakao je da postoji raznovrsnost gledišta – stavova, argumenata i zaključaka i naglasio da je upravo pluralizam stavova potvrda da postoji sloboda u javnom polju, sloboda mišljenja i izražavanja. Stanković je objasnio način na koji mediji grade imidž političkih aktera, istakavši da se imidž vlasti i premijera Aleksandra Vučića u medijima u najvećem broju komentara, kolumni i intervjua formira fokusom na dve teme – diktatura i cenzura. Vladi se pripisuje da je nestabilna (prožeta unutrašnjim sukobima - sukobi u SNS-u i sukobi unutar koalicije), lišena odgovornosti, kompetencije i bez jasnih vrednosnih opredeljenja, dok je imidž opozicije u medijima– bez moralnog integriteta i demokratskog legitimiteta.

Foto: Tanjug

Dejan Vuk Stanković je zaključio da su na unutrašnjepolitičkom planu, svi nedeljnici antivladini, dok se razlikuju u spoljnopolitičkim vrednostima : 1) proevropski, kritični prema politici Vlade, posebno premijera - Vreme, NIN 2) umereno kritični, a proevropski Nedeljnik i Novi Magazin 3) radikalno evroskeptični i proruski, ali naglašeno kritični prema petokobarskim pobednicima koji su u opoziciji – Pečat.

Najavljeno je da će kvartalni Medijametar izlaziti četiri puta godišnje. U ovom broju obrađeni su tekstovi sa naslovnih strana dnevnih novina Politika, Večernje novosti, Blic, Danas, Kurir, Alo! i Informer u periodu januar – mart 2015. U diskurzivnoj analizi obuhvaćeni su i nedeljnici Vreme, NIN, Novi Magazin, Nedeljnik i Pečat. U narednim izveštajima Medijametar će obrađivati i druge medije, pre svega sadržaje informativnih on-line portala, a do kraja 2015. godine analiza će obuhvatiti i TV sadržaj, poručeno je sa konferencije.