27.06.2018.

Predstavljanje trinaestog broja Kvartalnog Medijametra

Vesti

Predstavljanje trinaestog broja Kvartalnog Medijametra

Trinaesti broj Kvartalnog Medijametra, koji obuhvata period januar – mart 2018, predstavljen je danas, 27.6.2018.godine u Medija centru. I u ovom broju obrađeni su tekstovi sa naslovnih strana dnevnih novina Politika, Večernje novosti, Blic, Danas, Kurir, Alo! i Informer. U diskurzivnoj analizi obuhvaćeni su i nedeljnici Vreme, NIN, Novi Magazin, Nedeljnik i Pečat.

Na konferenciji za štampu govorili su Velimir Ćurgus Kazimir, Medijski arhiv Ebart, urednik izdanja, doc. dr Isidora Jarić, docent na Univerzitetu u Beogradu, metodolog istraživanja Danica Laban, medijska analitičarka, metodolog istraživanja prof. dr Dejan Vuk Stanković, vanredni profesor na Univerzitetu u Beogradu, politički analitičar, autor diskurzivne analize

Na konferenciji za štampu predstavljen je metod, uzorak i rezultati istraživanja za. Uzorak za ovaj kvartal čini 2.173 teksta sa naslovnica dnevnih novina.

Najzastupljenija tema u srpskoj štampi i dalje je politički život u Srbiji: čak 28.53% svih tekstova na naslovnicama odnosi se na politiku. Od pojedinačnih aktera, najveći broj tekstova na naslovnicama u prvom kvartalu 2018. imao je Aleksandar Vučić (723), slede Ivica Dačić (207) i Ana Brnabić (177). Najmanje prisutni članovi Vlade bili su Branislav Nedimović (10) i Milan Krkobabić (6). Kao i tokom cele 2017. godine i u 2018. se nastavlja trend negativnog izveštavanja o predsedniku Srbije - najviše negativnih tekstova u prvom kvartalu 2018. napisano je o Aleksandru Vučiću.

Od stranaka na vlasti, na naslovnicama su najzastupljenije SNS (334) i SPS (143). Negativno konotirane tekstove beležimo samo kod SNS, o ostalim strankama pozicije nije objavljen nijedan negativni tekst u ovom kvartalu.

Od opozicionih lidera najviše su bili zastupljeni Dragan Đilas (266), Saša Janković (149) i Vuk Jeremić (137). Od stranih državnika/politikau periodu januar – mart 2018. godine, najviše pozitivnih tekstova napisano je o Rusiji (36.99%), a najviše negativnih o SAD (48.08%). Teme u vezi sa Evropskom unijom ponovo se pominju u veoma malom broju tekstova – samo 44 ili oko 2%. I u 2018. nastavlja se trend izrazito negativnog izveštavanja o regionalnim odnosima, javnost se stalno podseća na sukobe i nerešena pitanja. Čak 45.37% svih tekstova o regionu je negativno konotirano.

U srpskim štampanim medijima većina tekstova je nebalasirana - tekst je zasnovan na stavu jednog sagovornika ili stavovima različitih sagovornika koji nastupaju sa istog stanovišta. Balans je prisutan u samo 19.14% svih tekstova.

Nedeljnici i u 2018. nastavljaju da kritički pišu o vlasti: radikalno kritični NIN i Vreme i umereno kritični Novi Magazin, Nedeljnik i Pečat.

Dominantna karakteristika kritičkog diskursa - negativna opsesija predsednikom Aleksandrom Vučićem.

Pored tekstualnog, postoji i vizuelni aspekt osporavanja Vučićeve vlasti koji je ključni deo identiteta nedeljnih novina - naslovne strane su sugestivne tekstualno-vizuelne optužbe ili opozicioni plakati Slika vlasti konstantno negativna – reprodukcija negativne slike odvija se iz nedelje u nedelju: ekstenzivna i intenzivna politička kampanja

Odlika svih nedeljnika je sadržinska i retorička isključivost i ubedljiva dominacija polemike nad dijalogom.

Pored štampanog izdanja u tiražu od 1.000 primeraka, rezultati istraživanja dostupni su i na internet stranici www.medijametar.rs na srpskom i engleskom jeziku.